fredag 30 mars 2018

Glad påsk - hyvää pääsiäistä!


Glad påsk önskas alla av Tmi Eva Ahl! Nedan delar jag med mig mitt bästa pascharecept. / Hyvää pääsiäistä kaikille toivottaa Tmi Eva Ahl! Jaan teille parhaan pasha-reseptini (skrollaa alemmas).

Till påsken plockar jag fram pynt, en del nya som barnen gjort, en del gammalt. I vår familj har vi traditionellt alltid gjort pascha till påsk, eftersom min farmor var ortodox. Här är mitt välbeprövade recept (se bilden), men jag lämnade bort den råa äggulan. Kom ihåg att låta den rinna av ordentligt i ett såll eller en kantig form! Jag brukar dekorera paschan med marmeladbitar i olika färger. Glad påsk!

Pääsiäiseksi otan esille koristeita - uusia, joita lapset ovat tuoneet kotiin, ja joitain vanhoja. Perheessämme olemme perinteisesti aina tehneet pashaa pääsiäiseksi, koska isäni äiti oli ortodoksi. Kuvassa on resepti (kuva alla), jota olen usein käyttänyt, mutta jätin raa'an keltuaisen pois ja korvasin sokerin tomusokerilla. Muista valuttaa pasha kunnolla siivilässä tai kulmikkaassa muodissa! Koristelen yleensä pashan erivärisillä marmeladi-paloilla. Hyvää pääsiäistä!


Receptet på svenska: Påskpascha (6 pers.), 2 dl smält smör, 2 dl socker (jag använde florsocker), 2,5 dl kvarg, 1 äggula, 1,5 dl grädde (som jag vispade), saften av en citron, vaniljsocker/vannillinsocker, 2 msk mald mandel, 2 msk skurna russin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar