måndag 27 maj 2019

Arkeopedagogik för gymnasiet - Arkeopedaa lukiolaisille


Tölö gymnasiums tillvalskurs i arkeologi styrde kosan ut till Raseborgs slott på exkursion i maj 2019. / Tölö gymnasium -lukion valinnainen arkeologian kurssi lähti Raaseporin linnalle ekskursiolle toukokuussa 2019 (yhteenveto suomeksi alla). Foto / Kuva: EAW 2019.

Under den sista perioden (nr 5) vårterminen 2019 har jag fått arbeta som timlärare i historia, närmare bestämt i tillvalskursen arkeologi. Jag har hållit ett trettiotal lektioner (de flesta dubbellektioner) under två dagar i veckan i Tölö gymnasium i Helsingfors, eller Lönkan. Undervisningsspråket är svenska. Jag kunde utnyttja det koncept för att undervisa skolelever i arkeologi som jag utvecklat under det senaste decenniet, dels som lärare vid Arbis och som freelance eftisledare och sommardaglägerledare med arkeologi som tema. Gymnasieelever kräver dock en högre abstraktionsnivå, varför det blev mer fokus på teori och vi kunde även göra en heldagsexkursion, vilket yngre elever inte nödvändigtvis orkar med. men i stort sett kunde jag utnyttja det upplägg för undervisning jag gjort tidigare, men nu kunde jag även ge en medieläsningsuppgift och ha mer krävande uppgifter och diskussioner under lektionerna. Avslutningsvis skriver gymnasisterna en kursdagbok och då de lämnat in den och jag läst igenom den ger jag feedback. I praktiken kan kursen vara antingen godkänd eller underkänd.

Dispositionen för kursen såg ungefär ut så här: först en planeringsträff och presentation av själva kursen, program och uppgifter samt bedömning. Sedan den första egentliga lektionen med basfakta om vad arkeologi är, begrepp och litet allmän arkeologihistoria. Varje teoretisk lektion avslutades med grupparbete eller diskussionsuppgift som innebar att svara på frågor som berörde en video samt en text jag delade ut. Under kursens gång skulle eleverna även bekanta sig med olika typ av tryckta källor och litteratur (i form av olika typ av böcker som berör arkeologi: en utställningspublikation, en barnbok, en faktabok...) för att fundera på källkritiska frågor som syfte, målgrupp, vem som står bakom skriften, varför... Denna sistnämnda var en form av utfyllnadsuppgift ifall det blev tid över på lektionerna, men inte mindre nyttig. Vi gjorde även en rad studiebesök: Finlands nationalmuseums förhistoriska avdelning, Sommelo ry:s rekonstruktion av en handelsplats på järnåldern på Bockholmen samt Naturhistoriska museets dateringslaboratorium.

Studiebesöken varvades av lektioner om Finlands förhistoria från sten, via brons till järn samt en lektion om historisk arkeologi och annat dylikt såsom marinarkeologi. Vi gjorde även en längre exkursion på en lördag: till några berömda arkeologiska objekt i Västra Nyland (Kroggårdsmalmen i Karis, Raseborgs slott, Fiskars bruksmiljö samt slutligen Esbo medeltida kyrka). Vi behandlade även experimentell arkeologi och det var inte alls för barnsligt för gymnasielever att pröva på att slipa täljsten och göra rekonstruktioner av keramikkärl. Men naturligtvis fick de även se några riktiga föremål som skolan råkar ha i sina samlingar samt rita av dessa på millimeterpapper i gammal god stil. Under en lektion hade vi dessutom tillgång till skolköket och kunde kocka mat enligt medeltida recept - vi kunde också smaka och dofta på historien!


Doktoranden Heli Etu-Sihvola förevisar benfynd från Luistari i Eura - detta är hennes forskningsmaterial, då hon forskar i isotoper som bland annat blir kvar i människans tänder och skvallrar om uppväxtmiljö, diet, och möjliga migrationsrörelser och nätverk på en individuell nivå. Otroligt fascinerande!

Imorgon har vi vår sista lektion då vi diskuterar medieuppgiften: de skulle samla minst fem artiklar om arkeologi eller förhistoria ur pressen och kort kunna presentera en av dem på timmen. Fem, eftersom jag vill ha igång en diskussion så att inte alla elever har "läst samma artikel". Jag skall även testa hur bra de lyckats greppa tidsaxeln och om de minns några föremål som jag presenterade på diabilderna eller på museet. Men mer om det säger jag inte här... :) I varje fall hoppas jag att eleverna haft minst lika roligt som jag på kursen och jag hoppas att jag får chansen att hålla dylika kurser igen. Jag är också tacksam för att skolan ställde upp och betalade för våra experiment samt för exkursionsbussen - arkeologi måste upplevas i fält! Ett särskilt varmt tack till Nationalmuseum som låter lärare och elever se utställningarna gratis samt till doktoranden Heli Etu-Sihvola för en ypperlig presentation av Naturhistoriska museets fantastiska, "magiska" dateringslaboratorium! Det enda vi inte upplevde var att gräva själva, men jag skall rekommendera några amatörarkeologiska sommargrävningar för gymnasisterna imorgon. :) Summa summarum: vad är syftet med en kurs i arkeologi på gymnasienivå? Först och främst är kursen allmänbildande, men jag hoppas även att historiemedvetenheten hos studerandena ökade och att de lättare som kommande världsmedborgare kan uppskatta mänsklighetens långa historia och "se" då arkeologi brukas eller behandlas i offentligheten. Jag hoppas de även fick en uppfattning om vad arkeologi är som vetenskap och på hur varierande och otroligt många vis man kan verka som arkeolog.

Yhteenveto suomeksi:
Kevään 2019 viimeisessä periodissa toimin historian tuntiopettajana Helsingin Tölö gymnasiumissa, ja kyse oli siis valinnaisesta arkeologian kurssista. Muutaman innokkaan oppilaan kanssa käytiin läpi teoriaa, termejä ja arkeologihistoriaa, maailman ja Suomen esihistorian pääpiirteitä, historiallista arkeologiaa ja kokeellista arkeologiaa. Teimme myös makumatkan keskiaikaisen ruoanlaiton pariin ja monta pienempää ekskursiota muun muassa Pukkisaareen, Suomen Kansallismuseoon ja Luonnontieteellisen museon ajoituslaboratorioon. Lisäksi teimme pidemmän bussiekskursion Länsi-Uudellemaalle. Kaiken kaikkiaan sovitin jo aiemmin luomani konseptin arkeologian opetukselle, nyt hieman vanhemmille oppilaille ja vähän enemmän teoriaa painottaen. Heidän piti lisäksi tehdä tehtäviä ja keskustella sekä huomenna viellä esittää mediaseurantaan liittyvää tehtävää ryhmässä. Palautettuaan kurssipäiväkirjansa opiskelijat saavat joko arvosanan hylätty tai hyväksytty. Toivottavasti lukiolaisilla oli yhtä hauskaa kuin minulla ja toivon, että voin opettaa vastaavilla kursseilla myös tulevaisuudessa! Toivon, että saavutin asettamani tavoitteet: yleissivistäminen, historiatietoisuuden lisääminen ja monipuolisen kuvan luomisen arkeologiasta tieteenä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar