onsdag 29 april 2020

Skriver ny blogg (igen) - kirjoitan (taas) uutta blogia


Vuodenvaihteesta alkaen pidän uutta blogia Herttoniemen kartanon museon verkkosivuilla. / Sedan början av året skriver jag i en ny blogg på Hertonäs gårds museums webbsidor. Kuva / Foto: EAW 2020.

Jag får be om ursäkt. Jag är inte särskilt aktiv gällande denna blogg längre, men en orsak är en mängd uppdrag på firman och som lärare. En annan orsak är att Hertonäs gårds museum, en av mina arbetsgivare, gav mig anledningen att grunda en ny blogg med texter och inlägg om allt möjligt aktuellt från museets historia till traktens och gårdens historia, museipedagogik och pågående projekt. Ni är alldeles utomordentligt välkomna att ta del av bloggen här.

Det är en mängd bloggar jag grundat och skrivit i sedan de första stapplande stegen år 2009. Men jag har inte varit särskilt uppmärksammad. Men roligt är det, ändå. Jag fick ersättning för ett inlägg för första gången år 2018 då jag skrev ett inlägg åt Helsingfors sommaruni om jag inte minns fel - tills nu, då det får ingå i mina arbetsuppgifter som Hertonäs gårds museums intendent. Överlag kommer museet att öka sin digitala aktivitet och synlighet. Jag tror att världen har förändrats för gott: en större del av befolkningen har börjat förstå vikten av webben som kommunikations- och inlärningsverktyg, ett medium för socialt umgänge och upplevelser. Jag tror det inte finns någon väg tillbaka längre. Och det är bra: webben kan vara i allas hem, det ökar tillgängligheten!

Pyydän anteeksi. En ole ollut kovin aktiivinen tässä blogissa enää, mutta eräs syy on iso määrä työtehtäviä firmalleni sekä työni opettajana. Toinen syy on, että Herttoniemen kartanon museo, eräs työnantajistani, antoi minulle syyn perustaa uuden blogin, joka käsittelee kaikkea ajankohtaista museon historiasta, seudun ja kartanon historiasta, museokasvatukseen ja käynnissä oleviin projekteihin. Olette tervetulleet seuraamaan museon blogia täällä.

Olen perustanut lukuisia blogeja vuodesta 2009 alkaen. En ole ollut kovin huomioitu. Mutta kirjoittaminen on kivaa kuitenkin. Ensi kertaa sain korvausta blogi-kirjoituksesta vuonna 2018, jolloin kirjoitin Helsingin kesäyliopistolle, mikäli en muista väärin - ja jälleen nyt, kun bloggaus liitettiin työtehtäviini museon intendenttinä. Ylipäänsä museo lisää digitaalista aktiviteettiaan ja näkyvyyttään. Uskon, että maailma on muuttunut pysyvästi: laajempi osa väestöä on alkanut ymmärtää internetin merkitystä kommunikaatio- ja oppimistyökaluna, mediana sosiaaliselle kanssakäymiselle ja kokemuksille. Enkä usko, että voimme palata menneeseen. Ja se on hyvä asia: Internet voi tulla kaikkien koteihin - se on saavutettava!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar