lördag 21 februari 2015

Museibesök - museossa 2015


Besök med familjen i WeeGee-huset, som min far, dip.ing. Ahl, faktiskt varit med om att konstruera./Perheen kera WeeGee-talossa, jota isäni DI Ahl, oli aikoinaan mukana luomassa.

Sportlovet har vi firat med lugnt program, dagar hemma i Helsingfors och ute i Esbo hos mommo och mofa. Men vår familj tog sig även tid för museibesök. Vi besökte WeeGee-huset i Esbo idag, EMMA och andra museer som huserar där. Vårt mål var barnens museum, där jag en gång arbetade som guide 2006-07, där den roliga rutchbacken i form av ett träd finns och en fin miniatyrjärnväg, Löylymäki, som aldrig slutar att fascinera. Årets specialutställning handlade om sovjetiska leksaker, 'Mischa och jag', och den var verkligen intressant! Jag hade själv en björn, som var symbol för de Olympiska spelen i Moskva år 1980 - min käraste nalle, som jag kallade Mischa. I basutställningen finns också ett föremål jag donerade - min Cabbage Patch Kid, Saara-Maria, från mitten av 1980-talet. Jag tog mig en titt - ja, hon fanns där på hyllan i 1980-talets vitrin ännu.

Emil och jag tog oss även en snabb titt i den nyöppnade konstutställningen om popkonst på EMMAs sida. Många fina verk väckte vår uppmärksamhet - slott av speglar och detaljer som tavlor, cigarett som keramikvas, lampor och Mao i stil med Warhol. Kan varmt rekommenderas!

Hiihtoloma on edennyt rauhallisesti perheen parissa kotona Helsingissä sekä Espoossa isovanhempien luona. Mutta perheemme teki tänään myös museokäynnin. Olimme WeeGee-talossa Espoossa, vierailemassa EMMAssa ja muissa museoissa. Pääkohteenamme oli lasten museo, jossa kerran työskentelin oppaana 2006-07. Täällä on hauska puunmuotoinen liukumäki sekä hieno pienoisjunarata kutkuttamassa mielikuvitusta. Vuoden erikoisnäyttely käsittelee neuvostoliittolaisia leluja, 'Miska ja minä', ja se oli todella kiinnostava! Itsellänikin oli karhu, joka oli Moskovan olympialaisten v. 1980 maskotti - rakkain nalleni, jota kutsuin Mishaksi. Perusnäyttelyssä on myös lahjoittamani esine - omistamani Cabbage Patch Kid-nukke, Saara-Maria, 1980-luvun puolivälistä. Kiersin katsomaan - kyllä, hän oli edelleen siellä hyllyssään 1980-luvun vitriinissä.

Emil ja minä kävimme kääntymässä myös EMMAn uudessa poptaide-näyttelyssä. Monta hienoa teosta oli esillä, jotka kiinnittivät huomiotamme, muun muassa linna peileistä ja detaljeista tauluna, savuke keramiikkakulhona, lamppuja sekä Mao Warholmaisesti. Tätä voimme lämpimästi suositella!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar