torsdag 6 september 2018

Fortbildning i Jyväskylä - täydennysopintoja Jyväskylässä


Jag tar tjuren vid hornen! JAMK i Finlands Aten erbjuder mig möjligheten att fortbilda mig till ämneslärare! / Tartun härkää sarvista! Suomen Ateenan JAMK tarjoaa minulle mahdollisuuden täydentää aineenopettajan opintoni! Foton / Kuvat: EAW 2018.

Många vändningar i mitt liv fick mig att fatta beslutet att fortbilda mig till ämneslärare. Jag hittade en bra utbildning vid JAMK, som kan ge mig ämneslärarkompetens och som kräver en aning närvaro och närstudier, men för det mesta webbstudier. Det lämpar sig väl för en näringsidkare med små barn där hemma.

Gällande pedagogiska studier hade jag redan ett litet försprång, som jag kan använda till godo i studiehelheten å 60 poäng: grunderna i allmän och vuxenpedagogik från 2006-2007. Men det är ändå en held del mer att lära och mest ser jag fram emot att på något sätt kunna klara av auskulteringen. Kanske någon av er vet vem jag kunde vända mig till? Ta gärna kontakt!

Det har varit särskilt givande att få inse att man definitivt gjort ett bra beslut att fortbilda sig. Gruppen är full av motiverade vuxna, som vill lära sig nya saker och nå kompetens. Vi blev indelade i smågrupper, som kommer att arbeta med en stor helhet av utbildningen. Jag ser även fram emot 15 sp av specialiceringsstudier. Jag har redan inlett en kurs om webbinlärning och det är oerhört intressant!

Mitt råd hittills är med andra ord: var inte rädda att gripa chansen att vidareutbilda er, lära er något nytt. Jag är omåttligt glad över att jag grep den här chansen, eftersom jag just nu har två projekt på gång som ändå ger mig en lämplig mängd fritid för studier. Tack till mina inspirerande lärare för dessa dagar, vi ses på webben!


Wilhelm Schaumans (statyn i mitten av bilden) fanérfabrik verkade i området, som kallas Lutakko. Här finns kongresscentret Jyväskylän Paviljonki (skymtar på bilden till höger), där närstudiedagarna hölls. / Wilhelm Schaumanin (patsaana kuvan keskellä) vaneritehdas toimi Lutakon alueella. Täällä sijaitsee Jyväskylän Paviljonki (pilkistää kuvalla oikealla) , jossa lähiopetuspäivät järjestettiin.


Schaumans fanérfabriks historia presenterades på kongresscentrets väggar. Vi vet var vi är! / Schaumanin vaneritehtaan historiaa esiteltiin kongressikeskuksen seinillä. Tiedämme missä olemme!

Monen käänteen kautta tein päätöksen jatkokouluttaa itseni aineenopettajaksi, suomen kielellä. Löysin lupaavan opinahjon, JAMK:in, joka tarjoaa minulle mahdollisuuden pätevöityä ja joka vaatii vähän läsnäoloa lähiopetuksessa, mutta enimmäkseen verkko-opintoja. Ratkaisu on paras mahdollinen toiminimellä toimivalle äiti-henkilölle.

Kasvatustieteellisten opintojeni suhteen minulla on jo hieman suoritettua, jota voin käyttää kyseiseen 60:n opintopisteen kokonaisuuteen: yleis- ja aikuiskasvatustieteen perusopinnot vuosilta 2006-2007. Mutta yhä on rutkasti opittavaa ja eniten odotan sitä, että voin suorittaa työharjotteluni vaivatta. Kehen voisin ottaa yhteyttä? Ehkä joku tuolla ulkona voisi auttaa? Ottakaa mielellään yhteyttä!

On ollut erityisen kiinnostavaa huomata, että on tehnyt hyvän päätöksen lähteä jatkokoulutukseen. Ryhmä on täynnä motivoituneita aikuisia, jotka haluavat oppi uutta ja pätevöityä. Meidät jaettiin pienryhmiin, joiden on tarkoitus työskennellä ison opintokokonaisuuden kanssa. Odotan myös innolla 15 op:n lisäopintoja. Olen jo ryhtynyt suorittamaan monipuolisen verkko-oppimisen kurssia, joka on erittäin mielenkiintoinen.

Ohjeeni tähän mennessä on siis seuraavaa: älkää pelätkö tarttua tilaisuuteen jatkokouluttautua, oppia uutta. Olen todella iloinen siitä, että tartuin tilaisuuteen, koska minulla on parhaillaan meneillä pari projektia, jotka kuitenkin tällä hetkellä sallivat minulle aikaa opiskeluun. Kiitos inspiroiville opettajilleni - nähdään verkossa!


Kiva hotellini oli lähellä asemaa ja kävelymatkan päässä JAMK:in kampuksesta. Näkymä vanhoja veturihalleja päin. Hallit ovat aktiivisesti kulttuurin käytössä. / Mitt trevliga hotell låg nära stationen på gångavstånd från JAMks campus. Utsikt mot de gamla lokhallarna, som är i aktivt kulturellt bruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar