söndag 23 oktober 2022

Brev från San Francisco dag IX: otur med flyget och en extra dag i Santa Cruz

Nåja, Finnair hade saboterat våra bokningar, så vi fick stanna kvar i Kalifornien ännu ett dygn. M kom till undsättning och vi fick spendera en extra dag i USA, denna gång i Santa Cruz, längre söderut. Något dåligt vändes med andra ord till något gott. Läs mer nedan!

Tidig väckning och start mot San Franciscos flygfält, men ack, här kom det fram att Finnair hade såsat vår bokning av återresan och vi måste bli helt ombokade - för imorgon. Å andra sidan gav det oss en extra dag hos M i Santa Cruz (och han kommer att få kompensation för mödan, det skall vi se till). Vägen mot Santa Cruz förde genom torr semi-öknen mot en luftigare och fuktigare bergskedja med ordentlig skog - redwoodträd, dock inga åldringar utan yngre exemplar. Den molniga dagen i SF byttes mot strålande solsken i småstaden Santa Cruz längre söderut vid havet. Jag får faktiskt stanna i ett hotell strax över gatan från M och hans familjs hus, kul!


Santa Cruz består helt och hållet av låg bebyggelse med egnahemshus eller “condos”. Fokus är helt och hållet på surfing, men det är mysigare här än inne i SF.

Santa Cruz - Heliga korsets missionsstation - hör också till alla de platser vars bakgrund är i den spanska kolonisationen av Kalifornien på 1700-talet. Numera är orten mest känd för sina vackra stränder och möjligheter till surfing. Jack O’Neill lär faktiskt ha startat sin business här - och till med undertecknad har i tiden ägt en simdräkt märkt O’Neill. Jag tog en lunchpromenad ner till stranden och vyn var hisnande. Vågorna som slår mot kusten var mäktiga att lyssna till, kolla min video från Cowell Beach.


Santa Cruz strand och kustremsa. Prickarna i havet är surfare i sina våtdräkter och enstaka sjöfåglar.

Jag är ledsen över att vår reseplan ändrades, men glad att allt ordnade sig till det bästa - och å andra sidan var det fint att få se M:s hem, fru och lilla son, våra barns lillebror. Allting kunde avslutas i en trevlig brakmiddag i den mysiga staden Santa Cruz - det var inte illa. Då det var mindre bakgrundsstrålning här kunde jag se natthimlen från mitt hotellrum, och ovanför mig hälsade mig Orion och nymånens skira skära. Dagen gick inte som väntat, men det blev en fin dag ändå!


Sjöfåglar i Santa Cruz. De flög precis ut mot havet över våra huvuden vid Cowell Beach.

Foton: EAW 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar