torsdag 20 oktober 2022

Brev från San Francisco del III: konfession och konst

Det är söndag! Idag tänkte jag stifta bekantskap med litet kyrkor och museer. På många vis har jag bilden av USA och särskilt hippiestaden San Francisco som en religionernas smältdegel. Idag var planen att besöka en kyrka, det judiska museet för nutidskonst och SFMoMa. Läs mer om mina upplevelser nedan!


Bönestund i den katolska kyrkan S:t Patrick.

Jag tar mig ut idag för att leta efter en kyrka och hittar lämpligt en fin 1800-tals kyrka, S:t Patrick - en katolsk kyrka, och tar mig in och njuter av stämningen. En bönestund är på gång. Bönen leds av en kvinna, som vi inte kan se, men hon talar i en mikrofon. Det är inte inbandat, eftersom jag hör hur hon stakar sig ibland. Människor kommer och går. Några går fram och korsar sig, vidrör en pråligt klädd baby-Jesus staty och går vidare och vidrör fötterna av en större Jesus-staty. Statyn är alldeles blänkande och sliten där folk berör den. Ljusen fladdrar, man möts av de pråliga glasmålningarna med helgon, Korsets väg längs väggarna i den treskeppiga basilikan. Den globala katolska kyrkan är sig lik.


Katolska kyrkan S:t Patrick är byggd på 1800-talet.

Jag tar mig vidare några steg härifrån till det judiska museet för nutidskonst. Jag går genom en säkerhetscheck - metalldetektor och en snubbe kollar min väska - innan jag får gå in. Här väntar en fin utställning av olika väldigt berörande konstverk: Tikkun: For the Cosmos, the Community, and Ourselves. Tikkun är hebreiska och betyder att reparera, att hela. Ett av verken, en söndrig spegel som reparerats med guld - i enlighet med den japanska tekniken att reparera keramikkärl, göra det söndriga ännu mer vackert och värdefullt - rör mig till tårar… Och jag fortsätter till andra våningen och en fantastisk fotoutställning som lyfter fram både gott och ont, tradition - och att bryta den - i ens familj. Alldeles underbart och berörande! I museibutiken shoppar jag loss och upplever en personlig seger då jag kan läsa på ett av föremålen (en bricka för sedermåltiden): pesah på hebreiska! Museet rekommenderas med andra ord å det varmaste (btw, ICOM-kortet godkändes här.)


Mötesplats för religioner i North Beach. Till vänster en katolsk kyrka, till höger det judiska museet för nutidskonst.

Idag är det dags för en snabb pizzaslice som lunch, varefter jag tar mig vidare till följande destination: San Francisco Modern Museum of Art (btw, de godkände också ICOM-kortet). I höst presenterar museet en enorm utställning om Diego Rivera och den var alldeles fantastisk! Det var så många tänkvärda verk och till och med hans freskoteknik förklarades väl etc etc. En man med en ideologi som han gav liv åt i sin konst, envist, orubbligt i och med att en del av hans verk i USA måste rivas genast då stod färdiga! Verkligen en toppen upplevelse! Jag tog mig därefter ner ett plan och såg mer fotokonst samt det fina verket Living Wall på en av terrasserna.


En stor utställning med Diego Riveras verk och en presentation av hans liv var alldeles fantastisk i SFMoMa. Här en fresko som projiseras digitalt.

Sedan var det dags att kolla in samlingarna på 2. våningen. Alldeles fantastiska! Från färgsprakande Matisse till Warhol och en massa berömda amerikanska 1900-talskonstnärer - wow! En liten utställning presenterade också politiskt provocerande konst som Black Panthers visuella propaganda och mycket mer tänkvärt. Jag kommer att tänka på Tove Janssons politiska teckningar från 1940-talet jag såg i Ateneum för flera år sedan... Men den visuella politiska kritiken är idag mer aktuell än någonsin - den senaste bilden i den här utställningen här i SF är från 2021.


Verket Living Wall i SFMoMa består av hundratals levande plantor.

Till slut var jag alldeles snurrig av alla intryck och befarade att jag strax från Stendhal-syndromet, så jag tog mig småningom hemåt. På kvällen var det dags att delta i hebreiskakursen per zoom (må morgon i Åbo) och det fanns en hel del att förberda sig för. En berörande, men alldeles fantastisk dag!


Utsikt från SFMoMa mot kulturcentret Yerba Buena Center of the Arts.

Foton: EAW 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar