onsdag 19 oktober 2022

Brev från San Francisco del II: på jakt efter stadens maritima historia

Dag 2 av vår resa grydde och jag tänkte inleda mitt avverkande av staden. Idag började jag med stadens intressanta historia som hamnstad och tog mig upp till Fisherman’s Wharf via Nob Hill. Läs mer nedan!

På min bucket-lista har länge funnits att åka spårvagn i San Francisco och idag var det dags! Hotellet Westin St Francis ligger vid Union square varifrån det endast var att gå ett kvarter mot väst för att komma till den historiska spårvagnslinjen Powell and Market - Fisherman’s Wharf:s ena ändhållplats ligger intill den stora gatan Market. En enkelresa kostar 8 dollar, men det lönar ju sig såklart att köpa en returbiljett också med en gång, eftersom resan norrut är tämligen lång och man vill ju även hem igen. Och så rullade den underbara spårvagnen iväg uppför den branta Powell street mot Nob Hill. Bebyggelsen förändrades från skyskrapor till 20-talshus och Chinatown. Och jag lade märke till något som är försvunnet kulturarv i Finland numera - kors och tvärs överallt löper elledningar fortfarande i stolpar, ovan jord. Här och där plockade man upp några lokala åldringar som åkte några hållplatser. Jag steg av litet tidigare, och gick längs med spårvagnsskenorna för att litet njuta av backarna upp och ner och de charmerande husen, rad i rad - som Villagatan i Helsingfors utan slut.


Elledningar korsar gatorna med de pittoreska husen från 1920-talet på Nob Hill.


Jag åker historisk spårvagn över Nob Hill mot Fisherman’s Wharf.


Historiska trähus i det maritima museet i norra delen av hamnen i San Franscico.

Slutligen var jag framme i Fisherman’s Wharf och tog mig längs med strandpromenaden till San Francisco Maritime Visitor’s Center där det fanns en liten utställning om staden och hamnens historia. Det är dimma idag och det skapar litet extra stämning åt dagens tema - dimman i San Francisco har faktiskt ett namn, den heter Carl. På andra sidan gatan, intill havet fortsatte de historiska träbyggnaderna och man kunde också titta in i dem. För 15 dollar kunde man få köpa biljett att besöka hela området och också de museiskepp som var öppna för dagen. Jag gick ombord på ett segelfartyg från sent 1800-tal och det var magnifikt! Jag kan inte tro att jag är släkt med sjömän på mödernet för jag skulle INTE klättra upp i de skyhöga masterna. På området fanns också ca tio meter strand, så jag tog mig fram och rörde i havet, då en liten våg rullade in. Jag har officiellt rört Stilla havet, med andra ord!


Vy från segelskeppet Balclutha vid San Francisco Maritimes historiska pir mot Golden Gate. Det var jätte riskabelt att segla in i sundet på sin tid.

Ute på gatan säljs mycket turistgrejer i små butiker sida vid sida. Jag tänkte att jag tar några vykort från standen och betalar åt snubben som står vid en disk i närheten. Jag lägger korten på disken och säger att det är åtta stycken. Han tar fram en iPad och frågar hur mycket var det jag ville ha i unces. -Vaddå? -Weed. Det var en gräsbutik! Jag hade helt förträngt att det är lagligt här i staden. Han pekade mot vänster och en mindre dörröppning där kassan till turistbutiken låg: där skulle jag betala för vykorten. Han frågade dock igen om jag inte skulle vilja köpa litet. -Nej,nej, sa jag, jag måste studera hebreiska ikväll! Han sprutskrattade och vi skiljdes åt bubblande av fniss. Det här kan bara hända i San Francisco.


I enlighet med mitt marina tema för dagen intog jag en liten lunch i en restaurang som serverade chowder, dvs. en sorts musselsoppa - urgott en ruggig dag som denna!

Att gå längs med raden av pirerna i hamnen är förtrollande. Det var lördag, så mycket folk var i rörelse. I varje gathörn spelade musiker antingen själv, eller verkade som dj:s. I hamnen doftar allt hav, tång och fisk. Jag besökte akvariet (Aquarium of the Bay), då det även understöder forskning och preservering av den lokala marina floran och faunan. Här fanns underbara tuber att gå i som i Sealife därhemma och se fiskar och hajar man inte ser på annat håll. Snart var det dags att ta sig hemåt igen och hoppa på spårvagnen på ändhållplatsen i Fisherman’s Wharf och rulla backe upp och backe ner tillbaka mot Union square igen. De här upplevelserna var absolut fantastiska!


Pir 39 är en sorts Borgbacken och här besökte jag naturligtvis akvariet, Aquarium of the Bay. Notera reklamen i bakgrunden: Bubba Gump Shrimps (från filmen Forrest Gump(1994)).


Bland hajar och fina fiskar i akvariet på pir 39.


En jättebass (säkert 2 m lång) kom och kollade in oss i akvariet.

Foton: EAW 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar