lördag 22 oktober 2022

Brev från San Francisco del V: sociala kontraster och extempore internationell konst

Att ta sig en promenad i centrum av San Francisco väcker många tankar och känslor. Monumentala byggnader och folk med tio shoppingkassar varvas av hemlösa som sover under en filt eller sjuka som haltar omkring och tigger. Läs mer här vad jag tycker om saken!

USA och San Francisco som ett exempel verkar vara en vänlig och välkomnande, men även motstridig plats. I de här breddgraderna är det i praktiken tämligen varmt dygnet runt, året om. Det har varit en kulturchock att stiga ut på gatorna där både rika turister eller lokala rör sig och samtidigt se hemlösa människor mer eller mindre levande i misär och vansinniga förhållanden. Du går gatan fram och där under en presenning sticker ett par stövlar fram. Några gubbar sitter på Powell street och tigger så där smått (men de ser ändå ut att må ganska bra). I nästan varje gathörn finns en religiös institution, men efter flera dagar har jag fortfarande inte sett en enda representant för dessa eller ens någon annan hjälpande hand röra sig bland dessa samhällets olycksbarn.


Runt Union Square finns Mikael Kors, Bulgari, Tiffany’s etc. etc., hipsters avnjutande sin latte. Intill dem går en dam i tofflor och gräver i soptunnorna, i närheten sitter en rad av tiggare och ett par kvarter härifrån sover någon stackare ensam under en presenning. Kontrasternas Amerika!

I USA tänker man väl att de själva är orsaken till sin misär, men varje smart människa vet ju att det kan vara tiotals olika faktorer som kan störta en ekonomi och liv, det är ju klart. Men inte här. Efter en kort koll med barnens far, som ju numera bor här, får jag höra att skattesystemet här är som i Norden, men inte byggt för att satsa på social jämställdhet helt enkelt. Jag får en spontan fiilis av att något borde göras, men uppenbart är systemet sådant att det nästan är omöjligt. Grundar man till exempel en hjälporganisation faller den väl snart på olika avgifter, skatter etc. etc. Skrämmande! Må det här “systemet” aldrig nå Norden.


Centrum av San Francisco, markerat “The transgender district”, men jag kände mig nog litet otrygg här också mitt på ljusa dagen. Allt är slitet och solkigt med smutsiga gator, några steg från betydligt finare och välputsade kvarter.

Idag promenerade jag i trakten strax väster och söder om Union square. Inte långt ifrån lyxhotellen och shoppingcentrumen finns nästan slumartade områden, smutsiga gator, alla möjliga suspekta typer som drar omkring också mitt på dagen. Jag känner mig aningen otrygg mitt på ljusa dagen får vända på klacken från den planerade rutten och återvända mot mitt huvudmål för idag: stadshuset, FN:s torg och det asiatiska konstmuseet. Det sistnämnda var dock stängt så jag fick börja lomma tillbaka mot hotellet.


Stadshuset med omnejd med sin monumentala arkitektur. De här byggnaderna är uppförda på 1910-talet.

Stadshuset och den intilliggande operan är väldigt monumentala byggnader och kupolens stil har kopierats från typ Peterskyrkan i Rom. Här är allting rent och snyggt med nytvättade gator.


Stadshuset i San Francisco sett från Larkin street.

På Market street i närheten råkade jag dock få syn på en random dörr med texten “IMA, Open!” Testade dörren, och steg rakt in i ett konstmuseum för internationell konst i två våningar - inte illa. Det var dessutom fri entré! Dagen blev inte så misslyckad trots allt, då det här överraskningsprogrammet inföll i min agenda. Några målningar var väldigt betagande, såsom en rysk modern målning titulerad Nattsim.


IMA, en random dörr på Market street ledde till ett trevligt museum med internationell konst från 1600-talet till idag. Fritt inträde.

Foton: EAW 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar