söndag 23 oktober 2022

Brev från San Francisco del VII: en smältdegel för religioner - från första början till idag

Idag beslöt jag mig att stifta bekantskap med den berömda, enorma Mariakatedralen från 1970 och även ta mig runt via andra kyrkor i staden till den äldsta av dem alla: The Mission Dolores, som står kvar sedan 1700-talet och är hela San Fransciscos ursprungspunkt kan man säga. Och det var långt att gå - läs vad en modern, finsk pilgrim var med om nedan!


Katedralen St. Mary of the Assumption är enorm. Ingången pryds av ett stort verk som beskriver Jesus i världen.

Idag styrde jag mina steg uppför Geary street mot den berömda Mariakatedralen. Intill den ligger en luthersk kyrka också, byggd 1891, S:t Markus, men den var inte öppen. Också i kvarteren intill ligger två kyrkor. Men den enorma Mariakatedralen är mitt egentliga mål: den byggdes år 1970, då den föregående hade brunnit ner på 1960-talet. Arkitekturen avspeglar de förnyelser som man beslöt om under II Vatikankonciliet - vyn mot altaret är öppen från alla håll i kyrksalen, berättar min vänliga kyrkvärd. Men som i nästan alla katolska kyrkor finns ju även sidoaltaren. Betongkonstruktionen är ett mästerverk - det här hade nog farsan (som var byggnadsingenjör) velat se!


Katedralen S:t Mary of the Assumptions interiör är mirakulös. Arkitekturen är skapt för att klara en jordbävning och strukturen bär upp 2 ton betong per pelare.


Det fantastiska taket med glasmålningar i St. Mary of the Assumption.

I många kyrkor, så även här, finns ett altare särskilt dedikerat åt Maria av Guadalupe - hon betyder mycket för den katolska identiteten i Nya världen, menar kyrkvärden. Jag får också en broschyr av kyrkvärden på tyska - gratis. Hon tycker jag absolut inte skall behöva betala för en i gåvobutiken, då jag ju är så intresserad av kyrkan. Eftersom den här katedralen är dedikerad till S:ta Marias himmelsfärd (en katolsk dogm), så finns även ett verk föreställande händelsen här. De övriga verken handlar också om händelser i särskilt Marias liv - såsom exempelvis bröllopet i Kana, då hon ber Jesus hjälpa till och rädda värdarna från social skam genom att förvandla vattnet till vin. Man menar att händelsen även avspeglar Marias orubbliga tro på att hennes son är utvald. Påven Johannes Paulus II besökte katedralen 1987 och det minns man också i ett särskilt minnesmärke utanför gåvobutiken i kyrkans krypta.


Gamla trähus troligen byggda strax efter jordbävningen 1906 på Laguna Street. Alldeles underbara!

Jag måste tillbaka till hotellet och vila litet och tanka litet lunch innan jag kan fortsätta med resten av programmet för dagen. Idén är att promenera via Hayes Valley till the Mission. Allt är städat och snyggt här och jag rör mig upp och ner för kullarna längs med Laguna street - en frisk bris gör den tacksamma pilgrimen sällskap. Här är både hus av “edwardian” och “beaux arts” stil omskötta och bevarade i rikliga mängder, me like! Jag har hört att en del av dem till och med är äldre än 1906, för några av dem klarade skalvet.


Religioner och kyrkor möts i hörnet av Mission Dolores. Den äldsta kyrkan är från 1700-talet, intill ligger en katolsk basilika byggd 1918, mittemot en luthersk kyrka (S:t Matteus), i förgrunden, och på andra sidan gatan en judisk församlings byggnad!


Katolsk basilika och på andra sidan gatan den judiska församlingen (t.h.), mittemot en luthersk kyrka. Mission Dolores-ormådet är det äldsta i SF.

När jag nådde The Mission Dolores (eller Misión San Franscisco de Asís, som alltså gett namn åt staden - ja, alla byar i Kalifornien är i praktiken gamla missionsstationer!) började jag nog känna så där smått att jag vandrat en lång runda idag. Men det var värt det! Och då jag skulle betala inträde till museet och kyrkan (8 euro) frågade de mig varifrån jag kommer. -Nå, Finland. -Anne Pohtamo! skrattade gubben. Hon vann Miss Universe 1975. Hur uttalar man namnet? -Anne P-och-ta-mo. -Aha! Jahas, nu vet vi vem man känner till från Finland ute i världen, minsann! Mannen härstammade själv från El Salvador, sa han. Jag har egentligen inte hittills mig veterligen träffat en enda sanfranciscan (eller hur sägs det, sanfrancsicobo?) - alla är någon annastansifrån. Litet som hemma i Helsingfors.


Mission Dolores kyrkas interiör. Detta är den äldsta byggnaden i staden och den överlevde jordbävningen år 1906. Här började bygget av SF - Sankt Franciscus av Assis stad i Nya världen.

Den här äldsta bevarade byggnaden i San Francisco hyser några rum, som är museum, museibutik och kyrka idag. Den stod klar år 1791 och var alltså en av de få byggnader vars väggar och till och med tak klarade av den stora jordbävningen år 1906. Än i denna dag döps barnen i områdets församling här, just i denna kyrksal och dess dopfunt. Basilikan strax intill härstammar från år 1918, och också i dessa båda kyrkor gjorde Johannes Paulus II ett besök under sin resa hit år 1987. Utanför kyrkan ligger en liten gravgård med de äldsta av stadens gravar och vackra planteringar. Allting doftade blommor här… Dags att linka den långa vägen tillbaka till Union square, men vilken fin dag! BILD: Ett buddhistiskt tempel på Dolores str. Det bör tilläggas att det på Market street också ligger en moské. I den här staden finns det gott om olika religiösa byggnader, för alla olika människor som kommit - och kommer - hit.


Buddhistiskt tempel i SF på vägen mot Mission Dolores (det gula huset i mitten försett med hjulsymbolen för den åttaekrade vägen).

Foton: EAW 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar