söndag 23 oktober 2022

Brev från San Francisco del VIII: en sista dag med promenader och konst i SF

Den sista hela dagen i staden spenderade jag igen med att promenera och nu kollade jag också in det asiatiska konstmuseet. Jag gick också och besökte Ghirardellis lilla butik på Market str. Läs mer nedan!


Gatunamnen är ofta märkta i trottoaren vid vägkorsningarna.

Det här är sista dagen i San Francisco. Dimman Karl har återvänt, men jag har endast tänkt stanna i centrum idag. Något att notera: gatorna är inte alltid utmärkta med skyltar och verkligen inte med skyltar fästa i husen, utan gatunamnen är ingraverade i betongen på trottoarerna.


Asian Art Museum hyser stora och ståtliga samlingar av asiatisk konst från bronsåldern till idag.


Många fina gudabilder såsom Vishnu och Parvati kunde beskådas i Asian Art museum.

Jag styr stegen mot Asian Art Museum i närheten av stadshuset (jag kom igen gratis in med ICOM-kortet!). Utställningen verkar egentligen börja i tredje våningen, där det finns (religiös) konst från sydostasien och Indien: gudabilder och buddhor. Konst och religion har hört tätt ihop i alla tider.


Den gode herden från Goa (1600-talet) vittnar om kristendomens utbredning även i Asian i samband med skapandet av de europeiska kolonierna.

Asian Art museum rymmer många fina föremål och utställningen är välbyggd med fräscha vitriner och hyllor varvade med videos och digitala rekonstruktioner. En av de finaste sakerna i utställningen är en bronsnoshörning från kinesisk bronsålder, men också andra fascinerande föremål kan beskådas, t. ex. en liten Jesusbild från 1600-talet från Goa.


Teseremonin är en del av den japanska kulturen. På museet visas seremonins föremål och man får också titta in i en interiör med detta tema.

I och för sig är hela museet en sorts kolonialistisk manifestation, men å andra sidan såg jag många skolgrupper guidas omkring här och inta de pedagogiska utrymmena, så syftet med museet idag är att undervisa, vilket är välkommet. De otroligt vackra kinesiska dikterna och tuschmålningarna från 1600-talet och 1700-talet fick en fyllas med ro. Å andra sidan måste man fundera över om de hör hemma här eller i sina ursprungsländer...


Clivior brukar vi ha inomhus i Finland. Här finns de överallt i uteplanteringar, och blommar för fullt i mitten av oktober.

Dags att ta sig längs med Market Street till Ghirardellis chokladbutik. Av en säkerhetsvakt i Bloomingdale’s mall fick jag hjälp att hitta fram, då han såg att jag stod och vred på min karta (jag använder inte tfn för att spara batteriet och kunna ta bilder). Han föreslog att jag också kunde hoppa på en buss och åka ner till pirerna i hamnen till själva fabriken. Det var en kul idé, men jag tänkte ändå att den verkade för besvärlig att genomföra. Butiken i hörnet av Market och New Montgomery var ändå gemytlig och jag köpte litet choklad för att kunna smaka på den senare.

BTW, alla har varit så hjälpsamma och trevliga här. Man har verkligen känt sig välkommen. Jag som blev van med att idka vänlig chit-chat med random kassor och folk man stöter på i sin vardag, en kort sekund, i Rom i tiden har aldrig riktigt adapterat mig igen till det finska tigandet. Jag kände mig därför som fisken i vattnet med att säga vänliga saker till främlingar, kassor, vakter, random typer som sitter bredvid en på en färja etc. - och få korta, men vänliga och uppmuntrande svar. Jag tycker att det är så vi borde bete oss, människor, inte ett själviskt tigande med försök att undvika ögonkontakt, förnedrande (“du är inte värdefull, jag bryr mig inte, inte ens en kort sekund”), som hemma i Finland. Kanske jag faktiskt borde resa mer, och ibland komma bort ifrån Finlands ovälkomnande väder och stil att möta medmänniskan…

Foton: EAW 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar